Hoe maak je schermtijd bespreekbaar?

Een onderwerp dat wij al eerder uitgebreid onder de aandacht hebben gebracht is schermtijd. Ook vandaag de dag is dit nog steeds een actueel onderwerp, diverse platformhouders en fabrikanten proberen vaak al rekening te houden met beperkingen tijdens het spelen of het verplicht inlassen van pauzes. Recentelijk is er een nieuw alternatief beschikbaar: Gametimer. In dit artikel doen wij een korte uitleg en introductie van de werking van deze nieuwe tool.

Kinderen besteden tegenwoordig veel tijd achter beeldschermen. Op hun mobiel, op school voor online lessen of om te gamen. De meeste kinderen zijn zich er vaak niet van bewust hoeveel uur per dag ze eigenlijk achter het scherm zitten en ouders maken zich daarover natuurlijk ook zorgen, maar missen vaak de tools om hen daarbij te helpen. Gametimer is een tool die kan helpen om de schermtijd inzichtelijk en bespreekbaar te maken.

Digitale zandloper

Het concept van de Gametimer is gebaseerd op een virtuele en interactieve zandloper. Het principe van deze gadget is dat kinderen prima zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen over hun schermtijd, zolang er maar duidelijke afspraken gemaakt worden. Zo kan je samen afspraken maken voor welke schermen de Gametimer wordt gebruikt, hoeveel tijd per dag er achter het scherm gezeten mag worden en hoe lang de pauzes zijn. Deze gadget helpt kinderen bewuster te worden over hun schermtijd, waardoor het makkelijker wordt om veranderingen aan te brengen.

 

Inzichtelijk voor kind en ouder

De Gametimer komt gepaard met een gebruikersvriendelijke app. In de weekklok kun je de maximale schermtijd en de eventueel verplichte pauzes instellen. De schermtijd en pauzes worden dan direct gesynchroniseerd met de Gametimer, die door kinderen zelf bediend kan worden. Zo kunnen ze zelf kiezen wanneer ze gebruik maken van hun schermtijd. Het is ook mogelijk om meerdere beheerders toe te voegen aan de app.

 

In gebruik

De Gametimer ziet eruit als een grote digitale zandloper, en zo werkt het ook. Groene kant naar boven betekent dat de tijd loopt. Heb je de rode kant naar boven, dan stopt de timer. Leg je hem even op zijn kant? Dan pauzeer je de timer. Handig voor als je gebeld wordt of naar het toilet moet. De gadget geeft meer dan genoeg signalen dat de timer op pauze staat, wat het duidelijk maakt voor zowel ouder als kind.

Het is allemaal gebaseerd op de samenwerking tussen ouder en kind(eren). Eerst worden er samen afspraken gemaakt over de maximale schermtijd en het aantal pauzes op een dag. Vervolgens kan dit ingesteld worden op de Gametimer via de app, terwijl de kinderen zelf de verantwoordelijkheid krijgen om de Gametimer op play, pauze of op stop te zetten. De vrijheid die hiermee wordt aangeboden zorgt ervoor dat kinderen op een educatieve wijze leren om gaan met hun dagelijkse schermtijd.

Het communiceren over schermtijd met jouw kind is uiteraard altijd belangrijk. Als game uitgever vinden we dat (jonge) kinderen de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen gamen, maar we snappen natuurlijk ook dat ouders er baat bij hebben om middelen zoals de Gametimer in te zetten om het onderwerp ”schermtijd” bespreekbaar te maken.

Mindscape is geen verkopende partij of heeft enigszins belang bij de verkoop- en of promotie van het product Gametimer. Wel vinden wij als onderdeel van deze industrie het onderwerp schermtijd en de communicatie tussen kind(eren) en ouders heel erg belangrijk. Wij schreven al eerder een blog over schermtijd deze is hier terug te lezen.

 

Vorige Volgende